fitorfat.blogg.se

Vägen mot drömkroppen!

Livsstilsförändring!

Kategori: Allmänt

Även jag har provat på diverse "bantningskurer" innan jag insåg att en hälsosam kropp inte fås genom mirakelkurer utan genom att göra en livsstilsförändring!
 
Den första riktiga trenden jag provade var LCHF, och utan att såga andra människor som gillar det och hela metoden kan jag säga att visst, jag gick ner några kilon, 6 för att vara exakt. Men efter några månader tröttnade jag på att måsta tänka så mycket hela tiden på vad saker och ting innehöll och bea, grönsaker och kött var faktiskt inte särskilt gott längre. Jag var också trött på att så fort man fuskade lite genom att äta godis och liknande så syntes det på vågen DIREKT, bokstavligen. Sen så äcklade faktiskt tanken på att vräka i mig en massa fett mig ganska mycket, man vet faktiskt inte vad det gör med kroppen i det långa loppet...!
 
Så eftersom jag var trött på allt vad LCHF hette så insåg jag att jag ville kunna äta alla slags mat. Därför köpte jag mig ett medlemskap i Viktväktarna. I början var det riktigt skönt att kunna äta vad man ville, men i längden så var mängden mat alldeles för lite för mig. Och att räkna poäng var sjukt mycket jobbigare än jag trodde. Jag höll inte på särskilt många veckor och tappade inte så mycket i vikt, något enstaka kilo bara. Det var inte värt besväret så mycket kan jag i alla fall säga.
 
Där någonstans gav jag upp, våren 2013....!
 
Sommaren 2013 var jag större än någonsin. Ni tjejer som varit/är stor vet hur svårt det är att komma i ett par jeans, och leggings är ett måste för att kunna ha kläder i överhuvudtaget typ. Men det var inte först magen började hänga över byxlinningen som jag på riktigt insåg hur STOR jag var. 86,1 kg till mina ynka 164 centimeterar, det är inte att leka med.
 
En av få bilder jag har från i somras då jag var som störst!

Det var här någonstans jag insåg att jag behövde en riktig förändring, ingen tillfällig och snabb lösning. Visst alla kan gå ner 5-10 kg på kort tid om man så anstränger sig och vill, men de flesta går också upp samma vikt + lite till när dom slutar med mirakelkuren. Jag bestämde mig för att bantning inte var nåt för mig. Jag ville ha nåt som höll på lång sikt och som är enkelt. De var dags att sluta leta snabblösningar och göra en förändring som håller i all evighet...
 
Jag började röra på mig, och träna. Lätt till en början, men sedan har jag ökat träningsmängden allteftersom. Jag har fortfarande hållit mig till vanlig mat. Men den stora skillnaden när man börjar träna är att skräpmat och godis inte är särskilt lockande längre. Som jag skrivit tidigare så blir man inte särskilt sugen på en Mc Feastmeny när man precis avklarat ett svettigt träningspass. Då kanske man hellre äter en bit kyckling när man kommer hem, eller vilken vanlig mat som helst. Det som också gör att matvanorna blivit bättre är att jag ser resultat både på vågen, i centimeterar och på kroppen. Det börjar också märkas i kläder och jag kan numera välja någon storlek mindre på allt när jag shoppar.
 
Jag väger mig väldigt ofta. Vissa menar på att det är rent skit och leder till någon slags hets men för mig fungerar det precis tvärtom. Ser jag att jag gått upp 0,5 kg på 2 dagar så stoppar jag inte i mig något skräp denna dag, och dagen efter är det borta igen. Går det för långt mellan invägningarna är risken stor att jag tappar kontrollen och låter kilona smyga sig på utan att jag har någon koll på dem. Det har hänt förut och det är inte så roligt när vågen visar 5+, för då är det mycket svårare att göra något åt saken än när det bara handlar om några hekton.
 
Så väg er för guds skull och se till att det inte skenar iväg. En dag då jag gått upp lite är jag lite extra bra på att hålla mig till den vanliga maten och äter INTE en muffins till kaffet! Typ...
 
Så vad gör jag som fungerar för mig då?
Jo, jag äter helt vanlig Svenssonmat. Dock blir det såklart lite mer kyckling och lax än tidigare och lite mindre pasta och bröd, men jag äter ändå väldigt varierat och utesluter inte nåt. Har tex ätit på Mc Donalds 3 gånger hittills i år redan, men det har inte gett någon bieffekt på min kropp då jag tränar för mycket. Äter för övrigt godis vid 1-2 tillfällen i veckan och dricker alkohol cirka varannan vecka med fortsätt bra resultat. All träning gör att det lilla jag fuskar inte biter sig fast. Visserligen hade jag säkert gått ner ännu mer om jag levt strikt, men jag är inte typen som kan plåga mig själv, jag gillar att leva också. Då får drömkroppen hellre ta 1 år extra!
 
Träningen ja, jag ser numera till att träna 1 pass om dagen. Ett riktigt hårt pass där svetten flödar, och ibland kompletterar jag det med en promenad. Jag har för tillfället slutat konditionsträna då jag fick problem med ryggen och slutade upp med det. Men till veckan ska jag lägga till kondition på schemat igen. Har för övrigt inget direkt schema utan kör mina 3 pass som PT:n gjorde åt mig rullande.
 
Nu är mitt mål att komma under 70 kg på ca 1,5 månad innan det är dags för bröstoperation, Det är ca 2 kilo bort vilket inte borde vara en omöjlighet trots att jag inte bantar. Mina bröst har för övrigt blivit ganska "tomma" sedan jag gick ner i vikt, vilket är något jag inte alls är van vid då jag alltid haft naturligt stora bröst. Nu är dom väl fortfarande ganska stora, men har inte alls den form jag vill ha längre, och då fixar jag till det - så enkelt är det. Jag kommer aldrig vara nöjd med min kropp förrän helheten är bra.
 
Även om jag såklart är riktigt nöjd redan nu, har ju trots allt gått ner ca 14 kg sen i somras, och 8 kg hittills i år =)
 
2 bilder från i morse!
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-04-21 | 03:39:39

    Hej. Kan du berätta om ditt kostschem? Hur äter du när du morgontränar eller kvällstränar, vad äter du efter träningen?

Kommentera inlägget här: